*Talk nerdy to me*

Att slåss med troll, befria prinsessor och döda varulvar det är att leva!

måndag, november 06, 2006

Läst och hört mitt i skrivandet

Bara för att jag spenderar nästan all min lediga tid med att skriva innebär det inte att jag inte har någon koll på vad som händer i världen. Det är iaf inte sämre än vanligt. Det är väl bara så att jag inte riktigt orkar skriva när jag redan har skrivit i flera timmar och tömt min hjärna på allt möjligt (och omöjligt) innehåll. Men jag har läst otaliga artiklar på det här ämnet de senaste dagarna. Klimatförändringar är inget nytt men samtliga rapporter har gått från exempel som ”polarisen kommer smälta” till ”polarisen smälter”. Det är stor skillnad! Man säger också att om 40 år är matfiskarna slut och vi konsumerar så mycket att om 50 år räcker världen inte till, inte utan en drastisk förändring. Vad vi behöver är en världsledare som i rena Independence day- anda ställer sig upp och manar till enighet. Nu! Tony Blair gör ett tappert försök men så länge storebror borta i väst har intressen i bl.a. olje- och kolindustrin så får han svårt att lyckas.
Min spontana kommentar är ”Vad fan håller vi på med?!” Jag har inget svar, jag försöker dra mitt strå till stacken, det gör jag faktiskt men det räcker inte långt. Det är skrämmande att världens ledare blundar för det faktum att allt nu i detta ögonblick går käpprätt åt helvete bara för att de för tillfället tjänar mer pengar så. Det är frustrerande att det sitter gubbar (för det är faktiskt mest män) på sina höga hästar och ger blanka fan i alla experter, allt i kapitalismens och ”den goda ekonomins” namn. Jag undrar om de blir förvånade den dagen ekonomin inte är så god längre, eftersom det inte ens finns någonting att äta…

För övrigt har jag också läst en rapport som bevisar att det är dyrt att bo i singelhushåll. Det visste jag väl redan men nu har jag något att vifta med framför näsan på de som hånar mig när jag säger att jag inte har råd att vara sjuk!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för ett bra inlägg. Jag tänkte att du nog vill veta att jag citerar dig i Aftonbladet idag. Allt gott! /Lotta

Sabina sa...

Men shit kusin vitamin, din blogg är med i aftonbladet:)

Cooooolt!!

Stolt kusin!

Skita bra inlägg förövrigt kunde inte ha sagt det bättre själv:)

Kramizz

Hanna sa...

Eller hur! Coolt som f-n! Mäkta stolt blir man :)
Det är nästan så jag måste ta tillbaka allt ont jag sagt om den tidningen.

Anonym sa...

Men bara nästa eller hur?

Håll dem vakna och alerta istället.... du ser ju att någon där håller koll på din blogg!

Anonym sa...

inget personligt, men "klimatförändringar" är att ta i. Tex kan nämnas att nordens normalförhållande, alltså det förhållande som rådit absolut längst tid, är istid. Vi lever i ett undantag.
Därpå kan nämnas att under bronsåldern var det så varmt att hade vi stora lövskogar, bokskogar, i norrland, och åreskutan var helt trädbeväxt - ingen som klagade då inte!
Man kan heller inte säga att det är en klimatförändring, som tidningarna gör, när man mäter skillnader på bara ett eller ett par år.
Nog finns det en effekt, men hur stor vet vi inte, dessutom bromsas den av att ju mer koldioxid i atmosfären, desto bättre växer allt grönt, o ju mer grönt desto mer co2 förbrukas - mindre i atmosfären.
Det finns ingen oro för de svenska skördarna heller vid äkad årstemperatur. Det kommer växa som aldrig förr här, och regna! Däremot runt ekvatorn blir det torrre.
Tack.

Hanna sa...

Lillebror:
Nej i Sverige lär vi inte lida speciellt mycket av ett varmare väder men att bara tänka på sig själv är i mina ögon läskigt egoistiskt. Inget pesonligt, som du sa, men i Sverige bor en nästan pinsamt liten del av världens befolkning.
Det blir som du säger torrare runt ekvatorn och på andra ställen de människorna måste ha någonstans att ta vägen om det inte går att bo och överleva där vilket gör att jorden krymper samtidigt som befolkningen ökar. För till skillnad från tiden kring bronsåldern så är vi 6 miljarder människor nu och det ökar stadigt. Människor kräver mat och rent vatten och om det blir torrare på många ställen så går det inte att odla där. Faktum är att det är inte ens säkert att det går att odla på de ställen där det blir mer nederbörd heller då skördar av många slag tenderar att ruttna bort vid för blött väder.
Det är också sant att jordens temperatur och klimat ändrats upp och ner under årtusendena men att tro att det vi gör inte påverkar systemet på något sätt är faktiskt näst intill korkat. Det är forskarvärden, med några få undantag, helt eniga om.
Om du inte tittade på SVT:s Planeten igår så tycker jag du ska se de resterande programmen.

Sen ska väl tillägas att Jorden som planet klarar säkert av vår misshandel på ett eller annat sätt, frågan är om vi gör det.

Och en helt annan sak: Om du verkligen är min lillebror så får du gärna använda dig av det namnet. I annan fall är det upptaget, av just Lillebror.

Anonym sa...

Inget ont om de försök du gör för att påverka i positiv riktning...
Men personligen är jag övertygad om att det blir ett stort bla bla bla, som vanligt.
När manifest-Sverige får tag på något nytt att gå fackeltåg för blir det snabbt patetiskt. Istället för listor med löften som inte en enda jävel följer så skall man istället fundera över vilka människor man behöver samla ihop för att verkligen ge tyngd till ämnet samt få något gjort!
Att 29.000 personer tycker att "Huvva, vad hemskt, vi protesterar" och sedan tar snöskotern upp på fjället alt. moppen till plugget alt. flyget till Kanarieöarna (har ni en aning om hur många hunda ggr mer en tvåtaktsmotor skitar ner än en katalysator-renad bil, i princip borde moppar förbjudas!!!!!!!!!) och i gammal god svensk stil anser att problemet skall lösas av någon annan/staten/samhället ger ABSOLUT ingenting. Svenskar har inte förmåga att fokusera på mer än en sak i taget och är otroligt bortskämda, skitsnackande och lata. För en månad sedan var det svarta barnvakter, nu är det klimatförändringen. Snart spränger någon galen fundamentalist en bomb i någon väst-stad och då är klimatförändringen glömd.
Kom ihåg att ni läste det här, sorgligt men sant....

Hanna sa...

Det känns lite som om du inte läst ett ord av vad jag har skrivit utan bara hakat upp dig på Aftonbladets approach till problemet. Jag kan förstå vad du menar när det gäller den men personligen har jag inte skrivit ett enda ord i den tidningen. Jag har bara blivit bitvis citerad.

Visst är det så att svenskens attityd oftast är att trots att de läst och lovat så återgår de till sina vanliga gamla liv med inställningen att det ligger på någon annans bord att fixa. Det är riktigt sorgligt.
MEN lika sorglig är faktiskt attityden att ”eftersom ingen bryr sig är det ingen idé att ta upp”, för det är inte sant. De flesta må återgå till det normala men alltid går det fram till någon och ju fler gånger man får höra det desto bättre. På vissa behöver det nötas in.

Sen räcker det självklart inte med den lilla människans insats. Det krävs att folk med större inflytande agerar men vad jag har att säga om det står i mitt inlägg…