*Talk nerdy to me*

Att slåss med troll, befria prinsessor och döda varulvar det är att leva!

måndag, augusti 04, 2008

Böcker A-Ö: A

Bokstav nummer 6 i Malins utmaning är A.

Bok på A: Anne Franks dagbok
De flesta har väl hört talas om den judiska flickan Annes levnadsöde under andra världskriget. När jag läste den första gången var jag i samma ålder som Anne var då hon levde gömd i Amsterdam och dog i Bergen-Belsen så jag levde mig in i hennes situation, kanske lite mer än vad som är hälsosamt. Jag har ju trots allt alltid haft en sjuklig fantasi… Den utökade versionen visar Anne som den hon verkligen var och det ger såklart boken ett större djup men den hade nog inte passat mig lika bra vid 12-13 års ålder.

Författare på A: Douglas Adams
Det självklara valet! Liftarens guide till galaxen är en av mina absoluta favoritböcker (eg. en serie på fem böcker…). Hysteriskt rolig! När jag läste den insåg jag att om man skrattar högt på pendeltåget utan att ha något sällskap så stirrar folk på en som om man var galen. Det är roande. Har man inte läst den så har man sannerligen missat något.

Karaktär på A:Alice”
Huvudpersonen i Go ask Alice, är en helt vanlig 15-åring med helt vanliga tonårsproblem, fram till den dagen då hon först provar droger. Hennes liv blir snabbt en nedåtgående spiral och hon kämpar för att hålla näsan ovanför vattenytan. Idag kan man inte fråga Alice något längre, men man kan läsa hennes smärtsamt ärliga och öppna dagbok. En verklig historia om en desperat tjej som nästan klarade sig. Och såklart hette hon något annat än Alice i verkligheten.

0 kommentarer: