*Talk nerdy to me*

Att slåss med troll, befria prinsessor och döda varulvar det är att leva!

lördag, augusti 30, 2008

Böcker A-Ö: O

Tionde bokstaven i Malins utmaning blir O. Såhär på rak arm känns det rätt så klurigt faktiskt.

Bok på O: Om skönhet av Zadie Smith
Detta är en dräpande och humoristisk historia om en familjefejd, om när det privata blir politiskt och politiken blir privat och om en strid mellan ateister och troende, mellan yttre skönhet och inre ädelhet.
Zadie Smith skriver inte fantasy, inte science fiction och inte rysare men hon är rysligt bra, riktigt vad hon skriver kan jag inte säga men det är annorlunda och hon är en av mina absoluta favoriter.

Författare på O: H.P LOvecraft
Med inspiration från bl.a. Lord Dunsany och Edgar Allan Poe.
The call of Cthulhu, From beyond, Necronomicon osv. Det finns inte så mycket mer att säga.

Karaktär på O: Orm
Ja, han Röde Orm ur boken med samma namn. En bok jag för övrig aldrig skulle läst om det inte varit för att mitt resesällskap på Nya Zeeland hade den med sig. Det var en positiv överraskning, jag gillar den (och Orm) skarpt! Att under en drygt 2 månader lång resa i ett engelsktalande land få läsa en bok på svenska var dessutom ett stort plus.

0 kommentarer: